Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rozvoj porozumění obsahu pravoúhelníku a trojúhelníku
Hájková, Adéla ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Zamboj, Michal (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na rozvoj porozumění pojmu obsahu pravoúhelníku a trojúhelníku formou výukového experimentu u žáků šestého ročníku základní školy. Před zahájením experimentu byly stanoveny předpoklady výskytu formálních poznatků a následně byl proveden diagnostický test, který měl tyto formální poznatky žáků odhalit. V testu se vyskytly typové úlohy, které se objevují běžně v učebnicích či pracovních sešitech. Do testu také byly zahrnuty úlohy zaměřené na práci se čtvercovou sítí. Výukový experiment byl koncipován dle pojmotvorného procesu míry v geometrii a hypotetické učební trajektorie. Úlohy, které byly ve výuce použity, byly v průběhu upravovány či doplňovány dle nastalých situací ve třídě. Výukový experiment byl rozdělen na dvě části. První část se týkala porozumění pojmu obsahu pravoúhelníku. Druhá část byla zaměřena na porozumění pojmu obsahu trojúhelníku. Obě části na sebe navazovaly. Cílem experimentu bylo reedukovat případné formální poznatky žáků, dovést žáky ke konceptuálnímu porozumění obsahu pravoúhelníku a trojúhelníku. Na závěr experimentu byl opět proveden test, který ověřil, zda k porozumění došlo, a zda byly formální poznatky zživotněny. Závěrečný test obsahoval podobné úlohy jako test diagnostický. Přidány byly úlohy zaměřené na porovnávání útvarů a na výpočet...
Reedukace formálních poznatků v matematice v prostředí individuálního doučování
Novotná, Gabriela ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Práce je zaměřena na reedukaci formálních poznatků v oblasti zlomků. Jelikož každý žák má v poznávacím procesu jiné potřeby a tempo, je proces reedukace zasazen do prostředí soukromého individuálního doučování. V teoretické části jsou nejprve na základě české i zahraniční literatury vymezeny základní pojmy (jak je v práci chápáno individuální doučování, o jakých žácích je pojednáváno a co to je formální poznání), následně je popsán konstruktivistický styl výuky, který je pro reedukaci formálních poznatků vhodný. Druhou částí práce je praktická implementace teoretických poznatků do tří případových studií. U tří žáků byly diagnostikovány formální poznatky v oblasti zlomků a následně byla v rámci jejich hodin soukromého doučování prováděna jejich reedukace. Je popsán proces, jak reedukace u každého z daných žáků probíhala. Součástí práce je i jakýsi manuál, čemu bychom se neměli vyhnout, budeme-li se o reedukaci zlomků u žáků pokoušet. KLÍČOVÁ SLOVA formální poznání, reedukace, individuální doučování, zlomky 4
Formální poznatky v matematice diagnostikované u žákyně s výborným prospěchem
Friesingerová, Tereza ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Kvasz, Ladislav (oponent)
Formální poznání je považováno za největší problém, kterému v současné době čelí didaktika matematiky. Cílem této diplomové práce je zaprvé diagnostikovat případné formalismy v poznatkové struktuře žákyně, která má v matematice výborné výsledky, a zadruhé diskutovat možné příčiny vzniku těchto forma- lismů. Práce je rozdělena do dvou částí. V první části, tedy části teoretické, jsou postupně vymezeny nejdůležitější pojmy, které jsou nezbytné pro zpracování části praktické. Stěžejní oddíly teoretické části práce jsou tak věnovány před- stavení teorie generického modelu a formálních poznatků, u kterých je kladen důraz zejména na diskusi příčin jejich vzniku a možností jejich diagnostiky, reedukace a prevence. V praktické části práce je popsána provedená případová studie, ve které bylo u žákyně druhého stupně základní školy na základě analýzy diagnostic- kých rozhovorů a výukových materiálů odhaleno množství formálních poznatků napříč různými matematickými oblastmi. Za nejpravděpodobnější hlavní pří- činu vzniku identifikovaných formalismů je označen transmisivní edukační styl, ve kterém je kladen důraz především na pamětné uchování definic a vzorců a na mechanický nácvik algoritmů a procedur. Klíčová slova formální poznatky, diagnostika, kritická místa matematiky, případová studie, žák s výborným...
Reedukace formálních poznatků v matematice v prostředí individuálního doučování
Novotná, Gabriela
Práce je zaměřena na reedukaci formálních poznatků v oblasti zlomků. Jelikož každý žák má v poznávacím procesu jiné potřeby a tempo, je proces reedukace zasazen do prostředí soukromého individuálního doučování. V teoretické části jsou nejprve na základě české i zahraniční literatury vymezeny základní pojmy (jak je v práci chápáno individuální doučování, o jakých žácích je pojednáváno a co to je formální poznání), následně je popsán konstruktivistický styl výuky, který je pro reedukaci formálních poznatků vhodný. Druhou částí práce je praktická implementace teoretických poznatků do tří případových studií. U tří žáků byly diagnostikovány formální poznatky v oblasti zlomků a následně byla v rámci jejich hodin soukromého doučování prováděna jejich reedukace. Je popsán proces, jak reedukace u každého z daných žáků probíhala. Součástí práce je i jakýsi manuál, čemu bychom se neměli vyhnout, budeme-li se o reedukaci zlomků u žáků pokoušet.
Vnímání kvality vlastního poznání v matematice a jeho souvislost s individuálním doučováním
Novotná, Gabriela ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jirotková, Darina (oponent) ; Koldová, Helena (oponent)
V této práci zkoumáme, jak vybraní žáci nižšího sekundárního vzdělávání v Praze vnímají své porozumění v matematice a jaká existuje spojitost s doučováním matematiky. Zajímalo nás, zda se doučování matematiky účastní častěji žáci s nějak vyhraněným postojem ke kvalitě svých poznatků a zda je v rámci doučování možné jejich postoje změnit. S oporou o pro odhalení algoritmických poznatků a dotazník o poznání a doučování bylo ze vzorku respondentů vybráno 6 žáků, s nimiž dále proběhly individuální polostrukturované rozhovory a doučování. Zjistili jsme mj., že zhruba třetina respondentů se někdy účastnila placeného doučování matematiky, které podle mínění žáků vedlo k pozitivním změnám. Některé situace by žáci v ideálním doučování matematiky vídali rádi častěji, než je tomu jejich výuce ve škole, především probírání úloh v různých souvislostech a poučení se vlastních chyb. Dotazovaní žáci si však nejsou příliš vědomi kvality svého porozumění matematice, směšují algoritmické a hloubkové porozumění. Kvalita porozumění žáka je také ovlivněna mnoha latentními faktory, mj. strategickým přístupem k vlastnímu porozumění, ale i vůlí žáka pamatovat si, schopností zkusit řešit úlohu samostatně a perfekcionizmem. I z výše zmíněných důvodů nebyla prokázána jasná souvislost vnímání kvality svého porozumění matematice s...
Reedukace formálních poznatků z oblasti matematické analýzy u studentů vysoké školy
Šmídová, Kristýna ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Kvasz, Ladislav (oponent)
Téma této práce je didaktika matematické analýzy. Práce popisuje vybraná pozorování z reedukace formálních poznatků z oblasti matematické analýzy u studentů vysokých škol v prostředí individuálního doučování. Cílem práce je popsat, jaké formální poznatky se u studentů objevily, popsat a zhodnotit vybrané reedukační intervence a na základě toho formulovat příslušná metodická doporučení. V první kapitole se zabýváme rozporem mezi definicí a představou pojmu u studentů, nastiňujeme, jak studentům zprostředkovat smysl definic, a navrhujeme, jak studenty naučit pracovat s definicemi včetně porozumění kvantifikovaným výrokům. Ve druhé kapitole uvádíme teorii procesu a konceptu spolu s teorií generického modelu. Ve třetí kapitole rozvádíme metody práce při práci se studenty a analýze videozáznamů z doučování. Ve čtvrté kapitole analyzujeme poznávací proces pojmu limity posloupnosti. KLÍČOVÁ SLOVA reedukace, doučování, formální poznatek, matematická analýza, definice, kvantifikovaný výrok, nekonečno, posloupnost, limita 1
Reedukace formálních poznatků v matematice v prostředí individuálního doučování
Novotná, Gabriela
Práce je zaměřena na reedukaci formálních poznatků v oblasti zlomků. Jelikož každý žák má v poznávacím procesu jiné potřeby a tempo, je proces reedukace zasazen do prostředí soukromého individuálního doučování. V teoretické části jsou nejprve na základě české i zahraniční literatury vymezeny základní pojmy (jak je v práci chápáno individuální doučování, o jakých žácích je pojednáváno a co to je formální poznání), následně je popsán konstruktivistický styl výuky, který je pro reedukaci formálních poznatků vhodný. Druhou částí práce je praktická implementace teoretických poznatků do tří případových studií. U tří žáků byly diagnostikovány formální poznatky v oblasti zlomků a následně byla v rámci jejich hodin soukromého doučování prováděna jejich reedukace. Je popsán proces, jak reedukace u každého z daných žáků probíhala. Součástí práce je i jakýsi manuál, čemu bychom se neměli vyhnout, budeme-li se o reedukaci zlomků u žáků pokoušet.
Reedukace formálních poznatků v matematice v prostředí individuálního doučování
Novotná, Gabriela ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Práce je zaměřena na reedukaci formálních poznatků v oblasti zlomků. Jelikož každý žák má v poznávacím procesu jiné potřeby a tempo, je proces reedukace zasazen do prostředí soukromého individuálního doučování. V teoretické části jsou nejprve na základě české i zahraniční literatury vymezeny základní pojmy (jak je v práci chápáno individuální doučování, o jakých žácích je pojednáváno a co to je formální poznání), následně je popsán konstruktivistický styl výuky, který je pro reedukaci formálních poznatků vhodný. Druhou částí práce je praktická implementace teoretických poznatků do tří případových studií. U tří žáků byly diagnostikovány formální poznatky v oblasti zlomků a následně byla v rámci jejich hodin soukromého doučování prováděna jejich reedukace. Je popsán proces, jak reedukace u každého z daných žáků probíhala. Součástí práce je i jakýsi manuál, čemu bychom se neměli vyhnout, budeme-li se o reedukaci zlomků u žáků pokoušet. KLÍČOVÁ SLOVA formální poznání, reedukace, individuální doučování, zlomky 4

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.